VIT therapeuten zijn gehouden aan de beroepscode van de VIT. Hierin staat wat je van je therapeut mag verwachten. Bijvoorbeeld, dat de therapeut vertrouwelijk omgaat met je gegevens en dat hij deze alleen met je toestemming mag verstrekken aan derden.
als je niet tevreden bent over je therapeut
Het kan gebeuren dat je, om wat voor reden dan ook, een klacht hebt over je therapeut, zijn optreden of de sessies. Het is belangrijk om je onvrede of klacht eerst met je therapeut te bespreken. Wellicht is er sprake van een misverstand en kom je er samen uit als je kenbaar maakt waarover je ontevreden bent of wat je anders wilt.Is het moeilijk je onvrede onder woorden te brengen? Probeer het eens op te schrijven en leg deze notitie dan voor aan je therapeut. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en het probleem de wereld uit te helpen.
als je er samen niet uitkomt
Voel jij je niet in staat je onvrede of klacht te bespreken met je therapeut, laat de situatie dit niet toe, of kom je er samen niet uit? Dan kun je gebruikmaken van een klachtenfunctionaris. Hier zijn voor jou geen kosten aan verbonden.
Door hier te klikken kom je bij het online formulier om je klacht te omschrijven en een aantal vragen te beantwoorden.
De Contactpersoon opvang klachten ontvangt het door jou verstuurde formulier met de informatie en zal deze doorzetten naar de SCAG voor de inzet van een klachtenfunctionaris. Mocht de contactpersoon nog vragen hebben dan neemt deze contact met je op.
de rol van de klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris kijkt met jou wat precies de klacht is, helpt je bij het formuleren van je klacht of onvrede en onderzoekt wat je precies wilt met de klacht. Bezien wordt of een driegesprek met de therapeut mogelijk is om de klacht op te lossen. Wanneer dit uiteindelijk voor jou niet leidt tot het oplossen van je klacht of onvrede, dan heb je de mogelijkheid je klacht voor een oordeel voor te leggen aan de geschillencommissie van de SCAG.
geschillencommissie: bindende uitspraak
De geschillencommissie doet onafhankelijk van alle partijen een uitspraak over je klacht, in deze fase geschil genoemd. De uitspraak is bindend, zowel voor jou als voor de therapeut.
Klik op Geschillencommissie Complementaire Gezondheidszorg voor informatie over de procedure van de geschillencommissie en het geschillenreglement.
Deze geschillencommissie is ondergebracht bij de gespecialiseerde organisatie De geschillencommissie in Den Haag.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Sinds 1 januari 2017 is er de klachtenwet Wkkgz, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, waar ook onze therapeuten onder vallen. Deze wet schrijft voor dat cliënten bij het kenbaar maken van onvrede of een klacht de mogelijkheid moeten krijgen om voor oplossing van deze onvrede/klacht ondersteuning te krijgen van een klachtenfunctionaris. Wanneer dit onvoldoende is, moeten zij hun klacht voor een oordeel kunnen voorleggen aan een geschillencommissie. De zorgverlener dient daarom bij een geschillencommissie te zijn aangesloten. De VIT-therapeuten zijn aangesloten bij de door de overheid erkende geschillencommissie van de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG). Dit is een professionele en niet-commerciële geschilleninstantie.
Ook heeft de VIT een Wkkgz klachtenregeling die, zoals artikel 13 punt 2 van de Wkkgz vraagt, is vastgesteld met een representatieve patiënten/cliëntenorganisatie, namelijk de organisatie Zorgbelang Inclusief. Wanneer uw klacht valt onder de Jeugdwet is de Klachtenregeling Jeugdwet van toepassing. Ook hier wordt gestreefd naar oplossing van de klacht met hulp van de klachtenfunctionaris.
contactpersoon Opvang Klachten voor vragen
Heeft u vragen, dan kunt u altijd contact opnemen met de VIT Contactpersoon opvang klachten, mevrouw Bas Rijnders. Haar emailadres is: klachtopvang@vit-therapeuten.nl